Kúpa továrne by Číňanom umožnila vybudovať si vplyv v cennom
automobilovom priemysle v Nemecku. Čínske firmy už investovali do celého
radu priemyselných odvetví v Nemecku, najväčšej európskej ekonomike, od
telekomunikácií po robotiku. Zatiaľ sa to netýka tradičnej výroby
automobilov, napriek tomu, že Mercedes-Benz má dvoch veľkých čínskych
akcionárov.
Takýto krok by mohol znamenať politicky najcitlivejšiu investíciu Číny.
Volkswagen je dlho symbolom nemeckej priemyselnej zdatnosti, ktorú teraz
ohrozujú spomalenie globálnej ekonomiky a prechod na zelené
technológie.
Výroba v Nemecku pre trh v Európe by čínskym firmám umožnila vyhnúť sa
plateniu ciel Európskej únie (EÚ) na dovoz elektrických áut z Číny. Ale
mohla by tiež predstavovať ďalšiu hrozbu pre konkurencieschopnosť
európskych výrobcov.
Hoci ponuky na kúpu nemeckých tovární môžu pochádzať od súkromných
firiem, štátnych firiem alebo spoločných podnikov so zahraničnými
firmami, čínske úrady si vyhradzujú právo schváliť určité investície v
zahraničí. Pravdepodobne by sa však už od začiatku zapojili do
akejkoľvek ponuky.
Investičné rozhodnutia budú závisieť od postoja novej nemeckej vlády voči Číne, ktorá vzíde z februárových volieb.
Ekonomiky oboch krajín sa počas 16 rokov vlády kancelárky Angely
Merkelovej hlboko prepojili, poháňané investíciami a exportom nemeckých
automobiliek do Číny. Vzťahy sa však ochladili, keďže súčasná koalícia
tlačí na zníženie závislosti od Číny.
Volkswagen skúma alternatívne využitie svojich tovární v Drážďanoch a
Osnabrücku v rámci snahy o znižovanie nákladov v Nemecku. Najväčší
európsky výrobca automobilov, ktorý vlastní aj značky Porsche, Audi,
Seat a Škoda, zaznamenal pokles predaja v dôsledku rastúcej konkurencie
čínskych spoločností.
Vedenie VW chcelo zatvoriť niekoľko nemeckých tovární, ale narazilo na
odpor odborov. Pred Vianocami sa s nimi nakoniec dohodlo na ukončení
výroby v Drážďanoch, kde má 340 zamestnancov od roka 2025 a v
Osnabrücku, kde má 2300 pracovníkov, od roku 2027.
VW by bol otvorený predaju továrne v Osnabrücku čínskemu kupcovi, povedal Reuters zdroj oboznámený s postojom spoločnosti. "Zaviazali
sme sa nájsť ďalšie využitie pre závod. Cieľom musí byť životaschopné
riešenie, ktoré zohľadní záujmy spoločnosti a zamestnancov," povedal hovorca VW, pričom odmietol komentovať špekulácie o ponuke.
Čínske spoločnosti sa obávajú tiež, ako ich prijmú nemecké odbory, ktoré
majú polovicu kresiel v poradných orgánoch nemeckých firiem.
Predaj tovární by mohol byť pre VW lacnejší ako úplné zatvorenie
závodov, uviedol nemenovaný bankár, podľa ktorého by za každú z tovární
mohol získať 100 až 300 miliónov eur.
Veľa čínskych výrobcov automobilov hľadá miesta pre závody v Európe, aby
obišli clá EÚ. Väčšina sa zatiaľ rozhodla postaviť nové továrne v
lacnejších krajinách so slabšími odbormi. BYD buduje napríklad závod v
Maďarsku, Leapmotor plánuje výrobu so Stellantisom v Poľsku a Chery Auto
začne tento rok vyrábať elektromobily v závode, ktorý predtým vlastnil
Nissan v Španielsku.